به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۹۳

بانوان نواساز (فریبا هدایتی نیک فر)

روایت زنانه از سه تار

 انتشار آلبوم تکنوازی سه تار در شرایطی که تنها استادان فن به این کار مبادرت می کنند می تواند نشان از شجاعت نوازنده باشد؛ خصوصا آنکه این کار توسط یک زن در جمع مردانه سه تار نوزان صروت گرفته باشد.
فریبا هدایتی نیک فر اولین بانوی سه تار نوازی است که به انتشار آلبوم تکنوازی خود مبادرت کرده است.
«قطره» حاصل سالها شاگردی او نزد اساتید سه تار نواز است. او مقدمات و ردیف را نزد مرحوم عطا جنگوک و دوره عالی و بداهه نوازی را نزد حسین علیزاده فرا گرفته و از محضر استاد احمد عبادی و جلال ذوالفنون و داریوش طلایی نیز بهره برده است.
با این حال لحن ساز او در آلبوم قطره تا حدود تحت تاثیر آموزه های حسین علیزاده است. در برنامه نقد آلبوم در شهر کتاب هر چند خودش تمایلی به برقراری ارتباط میان زنانگی و نوازندگی اش نداشت اما تایید کد که تفاوت هایی در نوازندگی مردان با زنان وجود دارد. رامین جزایری از سه تار سازان برجسته در آن برنامه تاکید کرد که سرعت و مهارت فریبا هدایتی در مقایسه با نوازندگی مردان حس ملایم تری دارد.

هدایتی در توضیح اثر گفته است: «قسمت اول (افشارى) برداشتى شخصى است که از ردیف آوازى گرفته شده است. هنگام اجراى گوشه ‏ها و آرایش ملودى‏ها، صداى ماندگار و زیباى قمر همواره در گوشم طنین‏انداز بوده است.
در اینجا در گذار از افشارى به مقام صبا الگوهاى ملودیک و ریتمیک با بیان آزادترى نسبت به ردیف سنتى اجرا شده‏ اند. قسمت دوم (چهارگاه) باوجود اینکه کار سنتى ‏اى نیست اما از ویژگى‏هاى موسیقى سنتى، با برداشتى جدید، برخوردار است.»

قطره در آذرماه سال 89 منتشر شد اما فریبا هدایتی سه سال بعد آلبومی دیگر در ژانر کودک روانه بازار کرد. او در آلبوم « نقل و نبات» بر اشعار کودکانه محبوبه طهماسبی آهنگ گذاشت و در بروشور آلبوم تاکید کرد که یکی از دغدغه هایش به تصویر کشیدن صداها در این اثر بوده است.

فرارو